Dieta sokowa: zasady, jadłospis i efekty

Dieta sokowa jest sposobem odchudzania opartym na spożywaniu płynów – zdrowych soków, wyciśniętych ze świeżych owoców i warzyw, zamiast produktów stałych. Dieta sokowa jest kompleksowy programem oczyszczania organizmu, który pełni rolę etapu przygotowawczego do właściwego odchudzania opartego na zmniejszaniu poziomu tkanki tłuszczowej.

Dieta opiera się na zasadzie spożywania przez okres od 3 do 7 dni soków, które zastępują posiłki stałe. Dzięki temu układ pokarmowy może się zregenerować oraz oczyścić z toksyn i złogów jelitowych. Dieta sokowa wspiera oczyszczanie organizmu z toksyn oraz przeciwdziała rozwojowi chorób cywilizacyjnych.

Efekty diety sokowej

Świeżo wyciśnięte soki owocowe i warzywne są źródłem cennych witamin i minerałów, które wpływają na poprawę kondycji skóry, włosów i paznokci. Po zakończeniu diety sokowej dochodzi do poprawy pracy jelit, które zostają oczyszczone ze złogów.

Dieta sokowa posiada również właściwości odchudzające oraz długotrwale obkurcza żołądek, co prowadzi do zmniejszenia apetytu i szybszego odczuwania sytości podczas spożywania posiłku. W czasie stosowania diety sokowej organizm zostaje prawidłowo nawodniony, więc dochodzi do utraty nagromadzonej w organizmie wody i zmniejszenia obrzęków oraz cellulitu wodnego.

Jednocześnie, pozbycie się toksyn z organizmu wzmacnia układ odpornościowy i poprawia samopoczucie.

Przygotowanie soków

Soki owocowe i warzywne warto przyrządzać samodzielnie, używając wyciskarki wolnoobrotowej. To urządzenie nie powoduje zwiększenia temperatury miazgi owocowej i warzywnej podczas wyciskania soku, więc nie dochodzi do znacznej utraty składników odżywczych. Wyciskarka wolnoobrotowa pomaga uzyskać sok z cząsteczkami miąższu, który zawiera nie tylko kalorie, ale także odrobinę błonnika pokarmowego, witaminy i minerały.

Soki powinny być przygotowywane na bieżąco, a następnie spożywane. Nie warto robić ich więcej „na zapas”. Przechowywane w lodówce tracą nieco na wartości odżywczej. Soki nie powinny być dosładzane. Można dodawać do nich jedynie przyprawy, np. cynamon i imbir do soków owocowych, pieprz ziołowy lub czarny do soków warzywnych.

Alternatywą dla samodzielnego przygotowywania soków za pomocą wyciskarki wolnoobrotowej są gotowe zestawy złożone z soków oczyszczających organizm, przygotowanych ze świeżych warzyw i owoców.

Częstotliwość diety sokowej

Dieta sokowa nie powinna być przeprowadzana częściej niż raz na trzy miesiące. W zakresie stosowania tego typu diet warto skonsultować się z dietetykiem lub lekarzem, aby upewnić się, że nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań. Dieta sokowa jest najczęściej stosowana wiosną, ponieważ okres zimowy sprzyja odkładaniu się toksyn w organizmie, niemniej detoks można przeprowadzić także latem, kiedy sezonowe warzywa i owoce są łatwiej dostępne. Oczyszczanie dietą sokową jest stosowane także w przypadku kuracji weekendowych. Wówczas detoksykacja organizmu trwa jedynie 2 dni.

Nie powinno się stosować diety sokowej w czasie poważnych chorób, przeziębień i okresów osłabienia organizmu, ponieważ wtedy kuracja sokowa zamiast wesprzeć regenerację organizmu utrudni ją.

Przygotowania do kuracji

Dieta sokowa jest bardzo restrykcyjną dietą, do której warto się odpowiednio przygotować. Przygotowania do diety sokowej warto rozpocząć już na około 1 – 2 tygodnie przed jej rozpoczęciem. Chcąc przygotować układ pokarmowy na tak radykalną zmianę sposobu żywienia, warto zrezygnować ze spożywania tłustych, smażonych potraw, słonych przekąsek, białego pieczywa, ryżu i makaronu, aby stopniowo zmniejszać ilość spożywanych kalorii. Dzięki temu przejście na dietę sokową nie będzie tak radykalną zmianą dla organizmu.

Warto wcześniej zaplanować termin rozpoczęcia kuracji, żeby jej stosowanie nie wypadło w czasie wydarzeń towarzyskich i wszystkich innych okoliczności mogących utrudnić dietę. Warto także wybrać tydzień nieobfitujący w stresujące wydarzenia i obowiązki zawodowe.

Dieta sokowa wymaga odpowiedniego przygotowania spiżarni – warto przygotować listę składników potrzebnych do przygotowania soków. Najlepiej robić małe zakupy przed rozpoczęciem kuracji oraz w jej trakcie, aby zachować świeżość owoców i warzyw. Sokowa dieta jest wegetariańska, więc warto na kilkanaście dni przed jej rozpoczęciem wyeliminować z jadłospisu mięso, aby łatwiej było przestrzegać rygor spożywania wyłącznie owocowych i warzywnych soków.

W czasie kuracji, warto zaczynać dzień od szklanki ciepłej wody z cytryną lub filiżanki ziołowej herbaty. Dzięki temu zostanie pobudzony układ pokarmowy i przyspieszy się proces spalania tłuszczu w organizmie. Do południa należy spożywać jedynie soki owocowe. Do pory obiadowej można przyswajać cukry proste z owoców, w tym fruktozę. Dzięki temu nie będzie ryzyka odkładania się tkanki tłuszczowej z powodu nadmiernego spożywania cukrów prostych.

Przez resztę dnia należy spożywać soki warzywne. Soki mogą być spożywane lekko podgrzane, schłodzone lub w temperaturze pokojowej. Do soków warzywnych i owocowych można dodawać sezonowe zioła, np. miętę, bazylię, aby wzbogacić smak posiłku i przełamać monotonię smaków.

Objętość każdego posiłku płynnego powinna zajmować około 0,5 l. W ciągu doby spożyte soki oczyszczające powinny posiadać objętość około 2,5 do 3 litrów. Soki odchudzające powinny pić mniejszymi łykami, dzięki czemu można przyswoić więcej wartościowych substancji odżywczych. Oprócz oczyszczających soków należy pić co najmniej 2,5 litra płynów. Poza sokami warto pić herbatki ziołowe, napary z ziół i wodę mineralną.

W okresie diety sokowej nie powinno się spożywać czarnej herbaty, kawy, alkoholu i innych używek. W czasie oczyszczającej kuracji można odczuwać osłabienie, więc nadmierny wysiłek fizyczny lepiej odłożyć na później. Warto postawić na relaks, jogę, stretching, pilates i spacery. Detoksykację organizmu można wspierać poprzez masaż, gorące kąpiele i saunę. Dieta sokowa powinna być stosowana maksymalnie 5 – 7 dni.

Powrót do stałych posiłków

Po zakończeniu diety sokowej należy stopniowo powracać do normalnej diety, przyzwyczajając organizm do stałych pokarmów i większej ilości kalorii. W ciągu pierwszych dni od zakończenia sokowej kuracji należy spożywać owoce i warzywa, ale w nieprzetworzonej lub gotowanej postaci. Nadal powinno spożywać się i płyny zgodnie z zaleceniami opisywanymi powyżej oraz dbać o regularne spożywanie posiłków.

W drugim dniu wychodzenia z diety sokowej można dodać do warzyw trochę oliwy lub oleju kokosowego. Można spożywać orzechy, nasiona i pestki dyni oraz warzywa skrobiowe, a także jaja. W dniu trzecim i czwartym jadłospis można wzbogacić o inne produkty – chude mięso, ryby, ryż i kasze niezawierające glutenu. Od piątego dnia można stopniowo wprowadzać do jadłospisu produkty spożywane przed dietą sokową, z wyjątkiem produktów wysoko przetworzonych. Dzięki temu można skutecznie kształtować zdrowe nawyki żywieniowe.

Przeciwwskazania do stosowania kuracji

Dieta sokowa nie powinna być stosowana przez osoby cierpiące na nadciśnienie lub cukrzycę. Przeciwwskazaniem do stosowania kuracji sokowej są również choroby serca i układu krążenia oraz przewlekłe choroby. Dieta sokowa nie jest przeznaczona dla kobiet w ciąży, kobiet karmiących piersią, osób starszych, dzieci i młodzieży. Osoby pracujące fizycznie oraz intensywnie trenujące również powinny zrezygnować z tej formy detoksykacji.

Zalety kuracji sokowej

Kuracja sokowa dostarcza organizmowi witaminy i minerały, w tym głównie witaminy rozpuszczalne w wodzie (m.in. witaminy z grupy B, witaminę A i C). Przeciwutleniacze wchodzące w skład soków owocowych i warzywnych są znacznie lepiej przyswajalne przez organizm, ponieważ są dostępne w formie płynnej, a nie stałej. Kuracja pomaga usunąć z organizmu szkodliwe produkty uboczne przemiany materii, metale ciężkie i inne toksyny. Stosowanie kuracji sokowej wzmacnia układ odpornościowy, a także pomaga przeciwdziałać rozwojowi chorób cywilizacyjnych, w tym chorób nowotworowych.

Dieta oczyszczająca jelita pomaga zmniejszyć masę ciała i zapewnia uczucie lekkości i poprawę samopoczucia. W czasie kuracji sokowej dochodzi do zmniejszenia objętości żołądka, więc po zakończeniu kuracji łatwiej utrzymać prawidłową masę ciała.

Wady kuracji sokowej

Długotrwałe stosowanie diety sokowej może osłabić organizm i układ odpornościowy. Nie jest to uniwersalna dieta, która może być stosowana przez każdego – nie jest wskazana dla kobiet w ciąży, w okresie laktacji, sportowców i chorych na przewlekłe choroby. W czasie kuracji oczyszczającej nie można wykonywać bardzo wyczerpujących treningów. Wadą diety sokowej jest także to, że soki zawierają głównie cukry proste, co powoduje, że po wypiciu porcji 0,5 l soku dochodzi do gwałtownego podniesienia poziomu glukozy we krwi, a tym samym do dużych wyrzutów insuliny do krwi.

Podsumowanie

Dieta sokowa wymaga determinacji i wytrwałości, jednak pomaga ukształtować zdrowe nawyki i daje dobry start do zdrowej, zbilansowanej diety. Do sokowego detoksu powinno się podejść z rozsądkiem – nie wolno przedłużać trwania diety ponad zalecony okres, ponieważ może to zakończyć się szkodą dla organizmu. Przed podjęciem decyzji o przejściu na detoks sokowy należy skonsultować się z dietetykiem lub lekarzem, aby upewnić się, że nie ma żadnych przeciwwskazań do jej stosowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *